Materialer er en evig fascination, når jeg designer smykker, for jeg synes, stort set alle materialer har et potentiale, hvis man giver sig tid til at lære det at kende. Det sagt, blev jeg fanget af træ, mens jeg læste smykkedesign i England fra 2001 til 2004, og siden har det været mit yndlingsmateriale.
Træ er utroligt mange ting, og alt efter art og behandling kan det forskellige ting, så det er måske forkert at se på det som et materiale. Det er vist et helt andet emne, som ikke hører hjemme her, i stedet vil jeg fortælle om det træ, jeg arbejder mest med.
Mit træ er stukket, dvs. det bliver dampet og presset fra enderne, så det blive kortere. Metoden giver nogle af de samme egenskaber som dampformning, men adskille sig også, fordi træet kan bukkes tredimensionelt. Ligesom det kun er nogle træarter, der kan dampformes, er det også kun nogle, der kan stukkes, bl.a. bøg, eg, ask og kirsebær. Jeg bruger mest bøg, men er også glad for ask og kirsebær.
Jeg får træet som tømmer, der er en meter langt, så længden passer med flere af mine designs, der går nemlig en meter til flere af mine armbånd og brocher. Dernæst bliver det savet op i lister af en specialist, for den mindste dimension jeg arbejder med er 1x2 mm, og når der er tale om en længde på 1 meter, kræver det en meget præcis sav. Øjet fanger den mindste ujævnhed.
Når listerne er skåret, damper jeg dem, og så bliver det bukket, dvs. jeg har et design, en form og et par minutter til at give træet en ny hukommelse. Det med et par minutter afhænger lidt af dimensionen på træet, jo kraftigere det er, jo længere tid, og de største udfordringer ligger ofte i de mindste øreringe, fordi der er kort tid, og de skal være relativt ens, men spejlvendte. Helt ens bliver de aldrig, for træet er stadig et naturmateriale med sin egen vilje. Når træet er blevet tørt, bliver det slebet, olieret, vokset og poleret 3 gange, og så er det klart til at blive til
smykker. I de fleste tilfælde vil det sige, at de bliver samlet med et rør i sølv, der også kan fungere som f.eks. ørestik eller brochenål. Nogle gange ender det med en anden løsning, fordi designet kalder på perler eller nitning, ligesom jeg også ind imellem bejdser træet sort eller mørkebrunt.
Selvom jeg har arbejdet med stukket træ i næsten 20 år, bliver det ved med at overraske og inspirere mig. Det er utroligt, hvad træet kan, og også hvor meget vilje, det har. Jeg kan planlægge nok så meget, men trods al min planlægning og erfaring, så viser træet nye muligheder.
Vedligehold af smykke:
Sølv: poler med polerklud
Træ: voks med bivoks. Træet vil blive mørkere, når smykkerne bruges, og det kan ikke tåle længere ophold i vand (f. eks opvask eller svømning).
11. okt. - 30. dec. 2024
EFTERÅRSUDSTILLING
Finn Dam Rasmussen (keramik)
Jorunn Westad (billedkunst)
8. aug. - 5. okt. 2025
Helle Bovbjerg(keramik)
Anneline Schjødt Pedersen (billedkunst)
Marianne Johnstad-Møller (Tekstil)
17. jan. - 9. mar. 2025
Konstancija Dzimidaviene (keramik)
Peter Vilhelm Nielsen (akvarel)
Søndag - tirsdag: kl. 10-16
Onsdag - lørdag: kl. 10-17
Grundlovsdag: lukket
© Copyright. All Rights Reserved.