Galleri Visby
Vinterudstilling 2024

VINTERUDSTILLING 2024

12. JAN. - 17. MAR. 2024

HAN NGUYEN  OG CHARLOTTE KLUGE (KERAMIK)

PIA BRIX-THOMSEN (BILLEDKUNST)

Udstillingsplakat - Galleri Visbys efterårsudstilling 2023
Keramiker Asger Kristensen - udstiller på Galleri Visbys efterårsudstilling 2023
Inga Vestergaard Sørensen - udstiller på Galleri Visbys efterårsudstilling 2023
Inga Vestergaard Sørensen - udstiller på Galleri Visbys efterårsudstilling 2023

Vores udstillingskalender er nu faldet på plads og hold nu op, hvor vi glæder os til et fantastisk udstillingsår i den gamle hestestald. Den første udstilling i rækken, vores vinterudstilling, åbner fredag den 12. januar med keramikerne Han Nguyen og Charlotte Kluge samt billedkunstner Pia Brix-Thomsen. En udstilling som vi glæder os meget til at vise jer.


Der er fernisering fredag den 12. januar kl. 14-16, hvor vi vanen tro serverer et glas vin og en snack. I er meget velkomne til at kigge forbi. De tre kunstnere vil være til stede og fortæller om deres værker, deres baggrund og deres kunstneriske virke.


Udstillingen kan ses frem til den 17. marts, og galleriet har åbent alle dage. I er også altid velkomne til at kontakte os på telefon eller mail, hvis I har spørgsmål eller købsønsker. På galleriets facebookside vil der omkring åbningsdagen blive oprettet albums med billeder af alle udstillingens værker med priser og mål. 

Pia Brix-Thomsen
Han Nguyen
Pia Brix-Thomsen
Charlotte Kluge
Pia Brix-Thomsen
Han Nguyen
Pia Brix-Thomsen
Charlotte Kluge
Pia Brix-Thomsen

KERAMIK

HAN NGUYEN

Han Nguyen og Charlotte Kluge er begge uddannet fra Clay College i Stoke-on-Trent, England i 2021, hvor der er fokus på håndværket og den engelske keramiktradition, der hos begge har sat sine tydelige spor. Både Han og Charlotte er siden vendt tilbage til Danmark.


Han Nguyen arbejder i Odense med et ønske om at skabe nutidigt lertøj, der viderefører pottemageriets traditionelle former og teknikker, samt det varme sprog og umiddelbare udtryk, som lertøj har.


Han fortæller: ”De udstillede værker på Galleri Visbys vinterudstilling reflekterer min tilgang til keramikken og en udforskning af krukker som lærred. Det er lertøj, dets energi og legende udtryk, såvel som landpottemageriets traditioner, håndværk og ubesværethed, der har formet mit sprog inden for keramikken.


Jeg er optaget af det historiske lertøj og pottemagerens anonyme aftryk i ler. Spor af en proces, der er for evigt brændt ind i keramik. Samtidig har jeg en interesse for at udforske brugsgenstande som lærred for dekoration og for at skabe objekter, der eksisterer mellem kunst og funktion. Billedsiden er inspireret både af typiske pottemager dekorationer, som oftest er affødt af naturlige gestus, der bunder i specifikke teknikker og redskaber.


Abstrakt ekspressionisme er en anden inspirationskilde, som jeg mener har en vis relation til pottemagerens dekorationer, idet det på mange måder er en underbevidst og spontan tilgang til billedet.


Han er blandt vores faste udstillere i galleriet.

BILLEDKUNST

PIA BRIX-THOMSEN

Pia Brix-Thomsen hører også til blandt vores faste udstillere i galleriet, hvor hun udstiller akvareller. På Vinterudstillingen udstiller hun sine malerier.


Pia Brix-Thomsen har de sidste 30 år markeret sig stærkt på kunstscenen med sine energifyldte og farvemættede abstrakte værker.  Især bemærker man i hendes værker passionen og talentet for at arbejde med lys og dybde. Pias malerier er på en gang rolige og afbalancerede og dog sanser man samtidig et kraftfuldt temperament. De er alle abstrakte landskaber uden titler, da hun helst vil lade værkerne tale for sig selv. 

 

Hun har, siden hun færdiggjorde sin uddannelse på Det Fynske Kunstakademi i 1993 udstillet i utallige sammenhænge i Danmark og i udlandet. De sidste 20 år primært i gallerier i Chicago og i Oslo.


Læs mere om Pia på pia-brix.dk

KERAMIK

CHARLOTTE D. KLUGE

Charlotte Kluges tilgang til keramik er ligeledes forankret i en stærk håndværksidentitet dannet af hendes uddannelse i England.


Charlotte Kluge forklarer: ”Mit arbejde falder i to kategorier. Den ene er individuelt arbejde med en intuitiv og spontan tilgang. Den anden rummer mere ensartede og funktionelle arbejder med en konventionel færdighedstilgang bag sig. Begge indeholder mit DNA og afspejler de modsætninger, der fører mig til at skabe.


Det funktionelle arbejde kræver, at jeg er disciplineret, mens dygtighed fungerer som rygraden i mit intuitive arbejde. For mig er de to afhængige af hinanden, og min fremstilling kan ikke undvære nogen af dem. Jeg kan også godt lide at tilføje materialer, som jeg samler i naturen til mine glasurer - f.eks. ler. Det giver bare en følelse af en ekstra dimension, som købte materialer ikke har.”


Frit og ekspressivt udtryk

 

Jeg er i mit arbejde især optaget af energien og umiddelbarheden, der opstår når jeg skaber ud fra en intuitiv tilgang - med stærk rygrad i håndværket. Jeg går efter kant og karakter (det stilrene har jeg ikke temperament til) af og til uden eller med begrænset brug af begitning eller glasur, og kun leret som materiale for udtrykket.

 

Det ’uperfekte’ er i stigende grad det jeg søger mod og mit ekspressive formsprog henter bl.a. inspiration i japansk æstetik og moderne europæisk ’slipware’. Med hurtig/intuitiv modifikation og dekoration simulerer jeg fejl og efterlader tilsigtet fingermærker og proces spor. Jeg ønsker, ved symbolsk at kradse i fernis og facade, at slå et slag for det uperfekte og autentiske.

 

Med mit terrakotta/rødlers arbejde forsøger jeg at udfordre det gængse og forventede, ved bl.a. at gøre et traditionelt brændefyret/reduktionsbrændt stentøjs formsprog, genstand for oxidationsbrændt lertøj/’slipware’ tilgang. Herunder for at udforske en mere tilgængelig og CO2 venlig brændingsform, uden at gå på kompromis med mit udtryk.